پلی اتیلن چیست

پلی اتیلن و انواع آن

پلی اتیلن چیست؟

پلی اتیلن از پرمصرف ترین پلیمرهای دنیا و جزء بزرگترین گروه از ضایعات پلاستیکی می باشد که کاربرد فراوانی در صنعت بسته بندی دارد.

 

نایلون پلی اتیلن

نایلون درواقع نمونه ای پلیمر ترکیبی و پلی آمید می باشد. پلی اتیلن دارای مقاومت ضربه ای و شیمیایی بالایی می باشد و انعطاف پذیری خوبی دارد. در دمای اتاق نامحلول بوده و حلالیت آن فقط از طریق گرم کردن در هیدروکربنات ها و یا هالوژن هیدرو کربنها صورت می گیرد. به راحتی اکسید نمی شود و دارای دمای ذوب نسبتا پایین می باشد.

به دلیل فرآیند پذیری خوب و مقاومت ضربه ای و شیمیایی بالا و عایق الکتریکی بودن بیشتری استفاده را در نایلون های مناسب برای بسته بندی ها ، کیسه نایلون ها ، پوشش غذایی، البسه، فیلمهای محافظ در کاربردهای ساختمانی، عایقهای رطوبت، گلخانه ها و…دارد.

 

پلی اتیلن چیست؟

 

از دیگر مقالات هم دیدن کنید

 

تاریخچه نایلون

اولین الیافی که بشر آن را ساخت، نایلون می باشد.نایلون زمانی به وجود آمد که دانشمندان تلاش می کردن دریابن که چرا و چگونه بعضی از ملکولها به یکدیگر پیوند می خورند و ملکولهای بزرگتر مانند ملکولهای پنبه و کائوچو را به وجود می آوردند.به دنبال این قضیه دانشمندان ازمایشهای مختلفی انجام دادند و که در حین آن ماده ای کشسان به وجود آمد، که موقع سرد شدن عملکرد بهتری داشت.

البته اصطلاح نایلون در صنعت روز دنیا دسته ای از پلیمرها با ساختار پلی آمیدی می باشد.

ولی در بازار ایران نایلون، فیلمهای دمشی بر پایه پلی اتیلن می باشد که از ترکیب پلی اتیلن  گرید سبک خطی و گرید سبک فیلم تولید شده است. نرمی و چقرمگی نایلون جزئ خواص مکانیکی و پرطرفدار  این ماده می باشد. مهمترین کاربرد نایلون در ساخت فیلمهای جمع شونده، بسته بندی ،فیلمهای کاوری، کیسه نایلون های مواد پتروشیمی، کیسه های چاپی و تبلیغاتی و ..می باشد.

 

تاریخچه نایلون حبابدار

نایلون حبابدار در اصل برای استفاده به عنوان کاغذ دیواری طراحی شده است. درواقع مخترع آن به دنبال نوع جدیدی از کاغذ دیواری بافتدار بوده و به اینصورت عمل کرده اند که دو پرده حمام را به هم متصل کرده جوری که بین این دو پرده لایه ای از هوا وجود داشت و این شروع ساخت بسته بندی های محافظ شد.

 

( نایلون حبابدار ( نایلون ضربه گیر

نایلون حبابدار در مدل های 2لایه، 3لایه و 5لایه تولید می شود . که این مدل نایلون ضمن اینکه شفافیت و استحکام معمولی خود را حفظ کرده،به علت دارا بودن حباب های هوا قدرت ضربه پذیری خوبی دارد و محصولات داخل خود را در مقابل ضربات و خراش و آسیبهای فیزیکی حین جابجای محافظت می کند.

 

کاربرد های نایلون حبابدار

اسباب کشی و حمل و نقل وسایل

در صنایع اتومبیل سازی برای بسته بندی آینه، چراغ و سپر و…

بسته بندی در صنایع الکتریکی مثل سنسورها،بردها، قطعات کامپیوترو…

بسته بندی در صنایع مکانیکی. بسته بندی موتورها، پمپ ها، کمپرسورها و لوازم یدکی

نمونه هایی از استفاده های جالب از نایلون حبابدار:

فرمان اتومبیل با نایلون حبابدار. گاهی با ترکاندن حبابهای نایلون از استرس خود می کاهیم.

نایلون حبابدار به عنوان عایق برای ظرف نوشیدنی. با این کار گرما و سرمای نوشیدنی تا مدتی حفظ می شود.

نایلون حبابدار به عنوان عایق پنجره. از هدر رفتن گرما در فصول سرد می کاهد.

لباس و کفی کفش از جنس نایلون حبابدار

نایلون حبابدار به عنوان دستکش فر

استفاده از نایلون حبابدار در کارهای هنری

محافظ سیلیکونی گوشی با طرح نایلون حبابدار

 

نایلون شیرینگ

 نایلون شیرینگ به صورت ورقه ای روی کالا کشیده می شود و موجب بسته بندی و عایق بندی کالا  مثل قوطی، کاشی و سرامیک و صنایع مربوط به مواد غذایی می شود.

 

نایلون سه لایه و پنج لایه

پلاستیکها در انواع نایلون های 2لایه،3لایه و 5لایه می توانند تولید شوند. نایلون شیرینگ 3لایه و 5لایه ، از مواد پلی اتیلن سبک تشکیل شده اند که قابلیت جمع شدگی در مقابل حرارت را دارند. تا کالای بسته بندی شده وکیوم شود.

نایلونها از 2لایه تا 5لایه بر اساس نظر مشتری تولید می شود. وقتی گفته می شود نایلون 2لایه است ،یعنی 2لایه مجزا از هم که اگر نایلون را از وسط به دو نیم بصورت طولی تقسیم کنیم ، به یک نایلون تک لایه تبدیل می شود. در واقع 2،3 یا 5 لایه بودن نایلون به تعداد تاهای آن برمی گردد. منظور از نایلون 3 یا 5 لایه این است که فیلم آن متشکل از 3 یا 5 لایه چسبیده به یکدیگر می باشد. جوری که نمی توان آنها را از هم جدا کرد و مثلا نایلون 3 لایه را می توان به صورت 2 لایه نیز رول کرد.

نایلون حبابدار 2 تا 5 لایه. بر اساس سفارش مشتریان در عرضهای مختلف و همچنین قطر حباب مختلف یعنی حباب ریز یا حباب درشت قابل تولید می باشد. از نایلونهای عریض 3 لایه و 5 لایه ای برای پوشش های گلخانه ای و کشاورزی و بسته بندیهای لبنی و سایر موارد که نیاز به استحکام بیشتر می باشد، استفاده می شود.

از جمله موارد استفاده از نایلون های 5لایه بسته بندی های مواد غذایی می باشد. چون دارای پلی آمید می باشند که به وسیله دور نگه داشتن اکسیژن و بو موجب پیشگیری از فساد مواد غذایی شده و در عین حال عطر ، بو و اتمسفر داخل بسته ثابت باقی می ماند. به این ترتیب ارزش و کیفیت مواد غذایی بدون افزودن ثابت نگهدارنده ها حفظ می شود. به دلیل اینکه کارخانجات صنایع غذایی سعی در صرفه جویی در مصرف بسته بندی دارند، این ساختار 5 لایه پرمصرفترین نوع بسته بندی در جهان می باشد.

 

نایلون حبابدار پاکتی

از سریعترین روش های بسته بندی اجناس می باشد. پرمصرف ترین نوع بسته بندی مربوط به قطعات کوچک خودروسازی، صندلی اداری ،قطعات الکتریکی، بطری و شیشه، بلور و چینی و شیرآلات و …. می باشد.

کاور سه بعدی نایلون حبابدار: از سریعتری روشهای بسته بندی اجناس بزرگ و حجیم می باشد. پر مصرف ترین نوع بسته بندی آن شامل اجناس بزرگ و حساس مثل مبلمان، لباسشویی ، یخچال، سپر خودرو، پالت های mdf، میز و صندلی و …. می باشد.

 

چاپ روی نایلون

با توجه به نیاز مجموعه های صنعتی و نیز با توجه به رشد روز افزون صنعت چاپ، انواع تکنیکهای چاپ روی نایلون ها صورت می گیرد.

 

چاپ کیسه های تبلیغاتی

کیسه های تبلیغاتی شامل چند مدل می باشند.

کیسه نایلون دسته موزی. در فروشگاههای، بوتیکها، داروخانه ها به منظور تبلیغات استفاده می شود.

نایلون های دسته رکابی.مخصوص فروشگاههای زنجیره ای مواد غذایی و …. می باشد که دارای شکل دسته و استقامت بالاتری هستند.

 

تکنیک های چاپ نایلون

 

  • چاپ سیلک، شابلونی یا دستی جهت مقادیر کم

نوعی چاپ تک رنگ است که روی سطح های صاف شامل سی دی، نایلون، هدایای تبلیغاتی و البسه صورت می گیرد. در این روش چاپ ورقه استینسل را روی پارچه توری ظریف که اغلب ابریشم می باشد، می چسبانند. بعد مرکب غلیظ را با ابزاری تیغه مانند روی سطح استینسل پخش می کنند که از قسمتهای نفوذ پذیر توری به سطح دیگر می رسد. به این ترتیب نقش موردنظر را با رنگهای مختلف می توان روی سطوح مستوی یا غیر مستوی چاپ کرد. که تصویر بدست آمده دارای لبه های تیز است. مزیت این روش سادگی لوازم و یادگیری آن می باشد. همچنین قابل انجام در هم کارگاه و هم خانه می باشد.

چاپ نایلون به روش سیلک، تا چهار رنگ قابل اجرا می باشد و این در صورتی است که فاصله رنگ ها از یکدیگر ، 1 سانتی متر باشد.

این نوع چاپ برای تبلیغات نمایشگاه، فروشگاه های کوچک و سفارشات کم می باشد.

 

  • چاپ فلکسو جهت مقادیر متوسط و ترجیحا رنگ های جدا پذیر

چاپ فلکسو یک نوع چاپ با استفاده از حروف و تصاویر برجسته فلزی می باشد، که یک کلیشه منعطف که مانند زینک و فیلم است به دستگاه چاپ فلکسی چسبانده می شود. در این روش ناحیه هایی که باید چاپ شوند، بالاتر از ناحیه هایی که نباید چاپ شوند قرار می گیرد. به این صورت که نوشته ها و عکسها با استفاده از مواد فتوپلیمری یا لاستیکهای قالبگیری ساخته شده، سپس کلیشه را روی غلطک مخصوص نصب می کنند.در پشت غلطک ، غلطک آغشته به رنگ وجود دارد این غلطک به کلیشه می چسبد و رنگ را به کلیشه منتقل می کند.رنگ منتقل شده روی سطح مورد نظر چاپ می شود.

 

  • چاپ آفست تصویری برای مقادیر بالا

در چاپ آفست برای چاپ نایلون  دستگاههای اتوماتیکی انجام می شود. این دستگاهها بزرگ بوده و قیمتهای بالایی دارند و هر روز دستگاههای پیشرفته تر به بازار می آیند. در چاپ افست طرح دلخواه روی یک استوانه بزرگ لاستیکی به صورت برگردان انداخته می شود و استوانه بزرگ را می چرخانند و روی کاغذ چاپ می کنند. ماشینهای چاپ افست معمولا 3 استوانه دارند. در این چاپ ابتدا زینکها تولید می شوند بعد از آن زینکها را دور غلطکهایی که قید شد می پیچند و غلطکها را به حرکت می اندازند و کاغذهایی که از اولین غلطک رد می شوند،با فشار غلطک دوم که روی غلطک اول قرار دارد چاپ می شوند و به دور استوانه سوم می پیچند.سرعتاین دستگاه بسیار بالا است و قیمت بالایی دارد. دستگاه افست قابلیت چاپ رنگهای زیادی را دارد و مخصوص کارهای چاپی با کیفیت بسیلر بالا می باشد.

 


تنظیمات
مطالب مرتبط
ساختار های شیمیایی الیاف نایلون ساختار های شیمیایی الیاف نایلون
لفاف های بسته بندی لفاف های بسته بندی
نایلون حفاظتی نایلون حفاظتی
نایلون شیرینگ | خرید مستقیم و بی واسطه شرینک نایلون شیرینگ | خرید مستقیم و بی واسطه شرینک
درباره NYLON درباره NYLON
چاپ روی نایلون چاپ روی نایلون
خواص پلی اتیلن خواص پلی اتیلن
در رابطه با پلی اتیلن در رابطه با پلی اتیلن
چاپ سلفون | تولید و خرید از کارخانه چاپ سلفون | تولید و خرید از کارخانه
نایلون شیرینگ | خرید مستقیم و بی واسطه شرینک نایلون شیرینگ | خرید مستقیم و بی واسطه شرینک
چاپ روی نایلون چاپ روی نایلون
چاپ نایلون و انواع آن چاپ نایلون و انواع آن

یادداشت کاربران
درج یک یادداشت :
4 + 5 = ?
نصب برنامه پترو پلیمر در گوشی و سیستم